Jacob Bengel

Van origine een slotenmaker, stichtte hij zijn onderneming waar hij zich aanvankelijk beperkte tot de fabricage van kettingen voor zakhorloges.
In de Bauhaus en Art Deco periode waren ontwerpers voortdurend op zoek naar nieuwe materialen en inspiratie voor het produceren van costume jewellery. Binnen deze stroming en geïnspireerd door de Franse French Avant-Garde en andere trendsetters in de mode zoals Coco Chanel, begon Jakob Bengel te experimenteren met het vervaardigen van jewellery en combineerde daarbij het gebruik van koper en chroom met geometrische vormen van gekleurd galalith. Met Auguste Bonaz vormde hij één van de belangrijkste trendsetters op het gebied van modeaccessoires in de dertiger jaren. Vrijwel alle costume jewellery werd naar Frankrijk geëxporteerd, daar ook wel bekend onder de naam Bijouterie fausse.
Vanaf 1954 kwam de fabriek opnieuw tot leven: middels een electrolitisch proces werd vooral aluminium gebruikt: De kettingen lieten nog wel sterke art deco invloeden zien, maar zijn door hun grootte, vormgeving en kleurgebruik vooral 50-er en 60-er jaren produkten.
In 1993 verdween vrijwel alle belangstelling voor deze vorm van bijouterie.
Pas in 2001 werden initiatieven genomen tot een grondige restauratie van de gebouwen en de machines die uiteindelijk resulteerden in een klein, maar prachtig museum In Idar-Oberstein.

Interesse? Ga daarvoor naar de contactpagina.
fabriek1
fabriek2
jakob1

[product-catalogue id='3']